MALARNIA. Autor: Robert Marszałek | #WEAREEUROPASYSTEMS
2018-10-15
Dzień dobry,
Nazywam się Robert Marszałek, od ponad 20 w Europa Systems odpowiadam za procesy technologiczne jako kierownikiem produkcji. Mam zaszczyt przedstawić proces malowania w naszym zakładzie.
Malarnia w firmie Europa Systems jest malarnią proszkową. Dzięki czemu pomalowane elementy bardzo szybko nadają się do montażu. I tym samym nie jest marnowany czas na schnięcie oraz utwardzenie się farb, jak to jest w przypadku np. farb mokrych, kiedy proces wystygnięcia trwa około godziny. Naszą malarnię tworzy 6-osobowy zespół, co umożliwia nam wykonywanie usług 24 godziny na dobę w każdym kolorze - nie tylko z palety RAL.
Nazywam się Robert Marszałek, od ponad 20 w Europa Systems odpowiadam za procesy technologiczne jako kierownikiem produkcji. Mam zaszczyt przedstawić proces malowania w naszym zakładzie.
Malarnia w firmie Europa Systems jest malarnią proszkową. Dzięki czemu pomalowane elementy bardzo szybko nadają się do montażu. I tym samym nie jest marnowany czas na schnięcie oraz utwardzenie się farb, jak to jest w przypadku np. farb mokrych, kiedy proces wystygnięcia trwa około godziny. Naszą malarnię tworzy 6-osobowy zespół, co umożliwia nam wykonywanie usług 24 godziny na dobę w każdym kolorze - nie tylko z palety RAL.
Jedną z przewag konkurencyjnych naszego zakładu produkcyjnego, jest fakt iż 95% procesów technologicznych związanych z wytwarzaniem naszych urządzeń, wykonujemy na miejscu. Jednym z nich jest proces malowania. Elementy konstrukcji wszystkich naszych wyrobów gotowych takich jak: magazyn blach – ES Tower, przenośniki, systemy transportu palet i innych ładunków, a także wózki transportowe - są malowane w Europa Systems.
#Proces malowania
Proces malowania rozpoczyna się od wstępnego mycia. W tym celu wykorzystujemy środek chemiczny (o stężeniu 2%) oraz myjki ciśnieniowej. Takie połączenie zapobiega zbyt szybkiemu zużyciu się płynu odtłuszczająco-fosforyzacyjnemu, który znajduje się w wannie o wymiarach 6m x 1,6m (zawierająca 7,5 tys litrów w temperaturze 50 stopni). Sam proces mycia trwa przez 10 minut. Dzięki tej czynności umyty materiał jest bardzo dobrze odtłuszczony i zabezpieczony przed korozją na długi czas. Warto dodać, iż dzięki naszej technice możemy jednorazowo umyć 150-200 ton materiałów.
Co się dzieje z umytymi częściami? Wracają one na myjkę w celu spłukania. W następnej kolejności są one spryskane inhibitorem korozji, który zapobiega pojawianiu się plam po wyschniętej wodzie. Warto dodać, że przez cały ten okres odbywa się samoczynne suszenie detali prostych niezamkniętych albo mechanicznych detali, w których woda zalega. W komorach rur profili zamkniętych suszenie odbywa się w piecu malarskim (o wymiarach 6,5m x 2,2m) w temperaturze 80 stopni. Ale na tym nie kończy się jego funkcja. Piec malarski służy także do wypalania krystalizacji farby nałożonej na nasze produkty, które nie mieszczą się w piecu i znajdują się na końcu linii.
Części wysuszone są składowane w kolejce według podziału na zlecenie oraz na kolor. Kolejność samego malowania zależy od: priorytetów, ilości detali do malowania oraz ilości farby.
Wykończenia malarskie wykonujemy w dwojaki sposób: gładki oraz strukturalny (w połysku, półpołysku lub macie). Malujemy aplikacjami Wagnera metodą zwaną “korona” . Zużycie godzinowe farby w naszym zakładzie wynosi około 5 kg na 2 malarzy, co oznacza około 20m2 powierzchni wymalowanej.
Grubość farb nakładanych zależy od farby. W przypadku gładkich nakładamy około 70-80 mikronów, a jeżeli chodzi o strukturalne - około 130 mikronów. Zdarzają się także bardziej niestandardowe zlecenia, w których grubość farb wynosi do 200-220 mikronów.
Nieodzownym narzędziem w procesie malowania jest u nas półtonowy żurawik. Służy on do transportu detali, jak i zawieszania samych elementów. Nie oznacza to, że nie malujemy materiałów cięższych aniżeli 500 kg. W przypadku tego typu elementów wspomagamy się suwnicą bądź sztaplarką.
Najcięższy dotąd detal malowany u nas w zakładzie ważył 1300kg dla tego korzystamy z wózków na których możemy układać detale, można powiedzieć "bez ograniczeń wagowych", co było by niemożliwe przy malarniach zawieszkowych .
W następnej kolejności wózki z detalami wymalowanymi trafiają do pieca malarskiego w celu skrystalizowania farby. Piec musi być rozgrzany do temperatury wskazanej przez producenta farb. Czas wypalania określa także producent farb. Z uwagi na to, iż jest podawany czas dla detali, które uzyskały już wskazaną temperaturę, trzeba dodatkowo doliczyć okres na rozgrzanie się detal grubych - około 10-20 minut. Sam proces wypalania pojedynczego wózka trwa średnio 25 minut - w temperaturze 210 stopni.
Detale wypalone i ostudzone przy zdejmowaniu z wózków są odkładane na palety z podziałem na zlecenia. Raz dziennie malarz przeprowadza za pomocą siatki nacięć test przyczepności farb, aby zapobiec jakichkolwiek reklamacji.
Wykonujemy także usługi malowania na mokro. Warto jednak dodać, iż są to bardziej pracochłonne i czasochłonne czynności.
#Proces malowania
Proces malowania rozpoczyna się od wstępnego mycia. W tym celu wykorzystujemy środek chemiczny (o stężeniu 2%) oraz myjki ciśnieniowej. Takie połączenie zapobiega zbyt szybkiemu zużyciu się płynu odtłuszczająco-fosforyzacyjnemu, który znajduje się w wannie o wymiarach 6m x 1,6m (zawierająca 7,5 tys litrów w temperaturze 50 stopni). Sam proces mycia trwa przez 10 minut. Dzięki tej czynności umyty materiał jest bardzo dobrze odtłuszczony i zabezpieczony przed korozją na długi czas. Warto dodać, iż dzięki naszej technice możemy jednorazowo umyć 150-200 ton materiałów.
Co się dzieje z umytymi częściami? Wracają one na myjkę w celu spłukania. W następnej kolejności są one spryskane inhibitorem korozji, który zapobiega pojawianiu się plam po wyschniętej wodzie. Warto dodać, że przez cały ten okres odbywa się samoczynne suszenie detali prostych niezamkniętych albo mechanicznych detali, w których woda zalega. W komorach rur profili zamkniętych suszenie odbywa się w piecu malarskim (o wymiarach 6,5m x 2,2m) w temperaturze 80 stopni. Ale na tym nie kończy się jego funkcja. Piec malarski służy także do wypalania krystalizacji farby nałożonej na nasze produkty, które nie mieszczą się w piecu i znajdują się na końcu linii.
Części wysuszone są składowane w kolejce według podziału na zlecenie oraz na kolor. Kolejność samego malowania zależy od: priorytetów, ilości detali do malowania oraz ilości farby.
Wykończenia malarskie wykonujemy w dwojaki sposób: gładki oraz strukturalny (w połysku, półpołysku lub macie). Malujemy aplikacjami Wagnera metodą zwaną “korona” . Zużycie godzinowe farby w naszym zakładzie wynosi około 5 kg na 2 malarzy, co oznacza około 20m2 powierzchni wymalowanej.
Grubość farb nakładanych zależy od farby. W przypadku gładkich nakładamy około 70-80 mikronów, a jeżeli chodzi o strukturalne - około 130 mikronów. Zdarzają się także bardziej niestandardowe zlecenia, w których grubość farb wynosi do 200-220 mikronów.
Nieodzownym narzędziem w procesie malowania jest u nas półtonowy żurawik. Służy on do transportu detali, jak i zawieszania samych elementów. Nie oznacza to, że nie malujemy materiałów cięższych aniżeli 500 kg. W przypadku tego typu elementów wspomagamy się suwnicą bądź sztaplarką.
Najcięższy dotąd detal malowany u nas w zakładzie ważył 1300kg dla tego korzystamy z wózków na których możemy układać detale, można powiedzieć "bez ograniczeń wagowych", co było by niemożliwe przy malarniach zawieszkowych .
W następnej kolejności wózki z detalami wymalowanymi trafiają do pieca malarskiego w celu skrystalizowania farby. Piec musi być rozgrzany do temperatury wskazanej przez producenta farb. Czas wypalania określa także producent farb. Z uwagi na to, iż jest podawany czas dla detali, które uzyskały już wskazaną temperaturę, trzeba dodatkowo doliczyć okres na rozgrzanie się detal grubych - około 10-20 minut. Sam proces wypalania pojedynczego wózka trwa średnio 25 minut - w temperaturze 210 stopni.
Detale wypalone i ostudzone przy zdejmowaniu z wózków są odkładane na palety z podziałem na zlecenia. Raz dziennie malarz przeprowadza za pomocą siatki nacięć test przyczepności farb, aby zapobiec jakichkolwiek reklamacji.
Wykonujemy także usługi malowania na mokro. Warto jednak dodać, iż są to bardziej pracochłonne i czasochłonne czynności.
Tak po krótce przebiega proces malowania w naszej firmie. Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć wszystkie najważniejsze aspekty tego obszaru, jeśli jednak pojawiłby się jakieś pytania, to chętnie na nie odpowiem – zapraszam do kontaktu: robert.marszalek@europasystems.com
pozdrawiam serdecznie,
Robert Marszałek, Kierownik Produkcji Europa Systems
---
#WEAREEUROPASYSTEMS
Za sukcesem każdej firmy stoją przede wszystkim ludzie. Blog firmowy „We are Europa Systems”, to cykl artykułów stworzonych przez pracowników Europa Systems. Autorzy dzielą się swoimi pasjami zawodowymi i wiedzą ekspercką z szeroką publicznością, a także podczas bezpośrednich spotkań w zakładzie produkcyjnym i siedzibie firmy.
O Europa Systems | #WEAREENGINEERS
Europa Systems to wiodący producent zautomatyzowanych systemów logistyki wewnętrznej. Firma z województwa Zachodniopomorskiego dysponuje jednym z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych w Europie i zatrudnia ponad 240 inżynierów, techników i wysokiej klasy specjalistów. Inżynierski charakter i motto „We Are Engineers” oraz ponad 20 letnie doświadczenie zdobyte dzięki realizacji setek projektów dla klientów w 35 krajach spowodowało, iż Europa Systems to rozpoznawalny dostawca światowej klasy rozwiązań w zakresie automatyzacji i optymalizacji wewnętrznych procesów transportu i magazynowania. Firma posiada Centrum Badawczo – Rozwojowe w ramach, którego testowane są innowacyjne rozwiązania takie jak autonomiczne, samojezdne wózki i roboty mobilne (AGV, AIV); czy opatentowany, jedyny na świecie Robo Wash & Dry - robot susząco-myjący do kontenerów wykorzystywanych w sektorze Retail. Produkty takich marek jak m.in: Bridgestone, Michelin, Cisowianka, Carlsberg, Rockwool, Avery Dennison, wykorzystują do procesów transportu i magazynowania zautomatyzowane systemy zaprojektowane i wyprodukowane przez Europa Systems.
Więcej informacji na www.europasystems.pl
Europa Systems to wiodący producent zautomatyzowanych systemów logistyki wewnętrznej. Firma z województwa Zachodniopomorskiego dysponuje jednym z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych w Europie i zatrudnia ponad 240 inżynierów, techników i wysokiej klasy specjalistów. Inżynierski charakter i motto „We Are Engineers” oraz ponad 20 letnie doświadczenie zdobyte dzięki realizacji setek projektów dla klientów w 35 krajach spowodowało, iż Europa Systems to rozpoznawalny dostawca światowej klasy rozwiązań w zakresie automatyzacji i optymalizacji wewnętrznych procesów transportu i magazynowania. Firma posiada Centrum Badawczo – Rozwojowe w ramach, którego testowane są innowacyjne rozwiązania takie jak autonomiczne, samojezdne wózki i roboty mobilne (AGV, AIV); czy opatentowany, jedyny na świecie Robo Wash & Dry - robot susząco-myjący do kontenerów wykorzystywanych w sektorze Retail. Produkty takich marek jak m.in: Bridgestone, Michelin, Cisowianka, Carlsberg, Rockwool, Avery Dennison, wykorzystują do procesów transportu i magazynowania zautomatyzowane systemy zaprojektowane i wyprodukowane przez Europa Systems.
Więcej informacji na www.europasystems.pl
Pokaż więcej wpisów z Październik 2018