2021-06-07

Paletowa Automatyzacja – Raport dla czasopisma Logistyka a Jakość

Korzyści z usprawnienia procesu magazynowania i załadunku produktów są oczywiste. Wymierne oszczędności wynikają  m.in. z obniżenia kosztów energii i pracy. Istotnym walorem jest też zwiększenie poziomu bezpieczeństwa pracy (rezygnacja z wykorzystania wózków widłowych powoduje ograniczenie wypadkowości). W sposób oczywisty rozwiązania automatyzujące obieg palet wpływają na wydajność, a wymiernie powodują jej wzrost. Wśród pozytywów jest też mniejsze oddziaływanie na środowisko (redukcja zanieczyszczeń wynikających ze stosowania widlaków itp.).

Razem lub osobno

Wśród najnowszych rozwiązań z zakresu tzw. handlingu palet kluczowe są dwa: automatyczny załadunek pojazdów ciężarowych i układnice paletowe. Oba z powodzeniem mogą funkcjonować zarówno razem, jak i osobno. Bazę stanowi układnica, czyli narzędzie pozwalające na składowanie palet na regałach (magazyny wysokiego składowania), przy czym dostęp do palet jest automatyczny. Odbiorem palety z półki zajmuje się winda, ona też transportuje paletę na przenośnik, z którego „towar” jest przekazany do dalszej logistyki w magazynie. Dana paleta może rzecz jasna trafiać, za pośrednictwem przenośnika ES na sorter, gdzie odczytany kod kreskowy jest nośnikiem informacji (dzięki niemu inteligentny system zarządzania WMS wysyła zadania do dalszej realizacji transportu poprzez system przenośników). Palety są buforowane na przenośniku buforującym, z którego są w całości pakowane na naczepę. Jeśli chodzi o układnice (półki na regałach), to z reguły przystosowane są one do obsługi palet o wadze do 1,5 t, choć w istocie możliwe są rozwiązania obsługujące ładunki cięższe. W przypadku automatycznego załadunku waga palet jest uzależniona od jego ładowności (liczby palet jakie zabiera). System przygotowania pakietu palet na załadunek może zostać wyposażony również w bramkę obrysu, wagę, skanery. Zadaniem tych rozwiązań jest efektywne zarządzanie napływającym strumieniem palet do załadunku automatycznego.  

Dla kogo to wszystko?

– Proponowane przez nas rozwiązania adresowane są do wszystkich organizacji, które chcą usprawnić proces magazynowania i załadunku swoich produktów. Nie ma większego znaczenia, w jakiej branży działa dana firma. Jeśli swoje produkty magazynuje i transportuje na zewnątrz na paletach, urządzenia ES zoptymalizują te procesy. Jeśli chodzi o automatyczny załadunek tirów, oferta skierowana jest zwłaszcza do firm, w których wysyłki towarów na paletach wynoszą minimum 40 palet na godzinę – podkreśla Tomasz Gronkowski, project manager Europa Systems. Z pewnością z punktu widzenia potencjalnych użytkowników tego rodzaju rozwiązań ważne jest to, że nie muszą oni spełniać jakichś szczególnych warunków, by je wdrożyć, a oferta Europa Systems pozwala dostosować konkretny system do specyfikacji i potrzeb konkretnego klienta. W istocie zatem są to rozwiązania „szyte na miarę” przyszłego użytkownika, przygotowywane w taki sposób, by w optymalny sposób realizować jego potrzeby.

Długa lista korzyści

Zarówno w przypadku stosowania systemu automatycznego załadunku, jak i układnicy korzyści jest sporo. W pierwszym kluczowe dla użytkownika jest znaczne skrócenie czasu załadunku tira (załadunek jednego tira trwa od 40 minut do 1,5 h – średnio 1 h, wynika to z informacji ES od klientów). Za pomocą systemu czas ten ulega skróceniu do 8 minut). To szczególnie ważne, bo szybki i bezpieczny załadunek samochodów ciężarowych jest newralgicznym obszarem współczesnego łańcucha dostaw, a możliwość zautomatyzowania tego procesu, a tym samym wyeliminowania pracy ręcznej, jak również rezygnacja z obsługi przy pomocy wózków widłowych, a co za tym idzie m.in. kosztów serwisowania oraz oczywiście znaczne ograniczenie zasobów ludzkich potrzebnych przy procesie załadunku. Dodatkowym walorem jest to, że automatyzacja załadunku nie wymaga szczególnych zmian w infrastrukturze. Jeśli chodzi o układnice, to podstawowym walorem jest możliwość wysokiego składowania (na wysokość ok. 25 m i więcej), a co za tym idzie – znaczne zmniejszenie powierzchni magazynowej. Dzięki układnicom można też w pełni wykorzystać dostępną przestrzeń, co rzecz jasna rzutuje na koszty składowania. Układnice przyspieszają szybki dostęp do produktów, jest on w pełni zautomatyzowany i bezpieczny. Działają w sposób całkowicie automatyczny, a wszystkie ruchy układnicy związane z obsługą palet są optymalizowane, współpracując z systemami nadrzędnymi. I w tym przypadku szczególnie istotne jest eliminowanie pracy ręcznej, jak również eliminacja wózków widłowych. Wszystko to wpływa na minimalizowanie ryzyka ewentualnych błędów, jak i na zwiększenie bezpieczeństwa w magazynie.

Zanim się zdecydujesz…

Generalnie rzecz biorąc, wdrożenie systemów układnic i automatycznego załadunku w zdecydowany sposób wpływa na prędkość i efektywność, a zatem na czynniki decydujące o sprawnym przeładunku towarów. Magazyny wykorzystujące tego rodzaju rozwiązania sprawdzają się w pracy w trybie wielozmianowym, zwłaszcza w sytuacjach, gdy na ograniczonej przestrzeni składowana i przeładowywana jest duża ilość artykułów. W każdym przypadku system regałowy, oprogramowanie i pozostałe urządzenia muszą ściśle ze sobą współpracować. Kluczowa jest odpowiednia integracja, a zatem zarówno planowanie inwestycji, jak i realizację warto powierzyć doświadczonym ekspertom. – Inżynierowie ES zweryfikują obecny proces w danej firmie i  zaproponują najlepsze rozwiązanie. Jeśli chodzi o układnice paletowe, to wiadomo, że jest to uzależnione od posiadanych warunków w magazynach. Dobrze jest, myśląc o rozwoju firmy, planując budowę nowego magazynu, już wtedy myśleć o układnicy. Warto już wtedy przeanalizować koncepcję również z układnicą paletową. Trzeba mieć świadomość, że na tym samym metrażu, a idąc w górę, możemy, oszczędzając miejsce (ale i podatek), składować dużo więcej materiałów. Układnica nie wymaga też  oświetlenia, co daje oszczędność energii. Inżynierowie ES na tym etapie również mogą przeanalizować i zaproponować odpowiednie rozwiązanie – tłumaczy Tomasz Gronkowski.

Specjaliści ES podkreślają, jak ważne jest rzetelne policzenie zwrotu z inwestycji (ROI), pozwaące dobrze skalkulować poniesione koszty vs. korzyści. Zwrot z inwestycji znacząco się poprawia przez to, że zautomatyzowany magazyn może pracować przez 24 godziny na dobę (to ważne dla firm pracujących w systemie trzyzmianowym). Ponadto użytkownik ma dynamiczny dostęp do składowanych ładunków poprzez indeksowanie towarów, co pozwala na wydawanie towarów z magazynu o najkrótszej dacie od spożycia. Układnica daje też możliwość bardzo szybkiej inwentaryzacji zapasów i ich weryfikacji. Ewidentnie zwiększa się też bezpieczeństwo poprzez eliminację wózków widłowych oraz pracy ręcznej pracowników w magazynach (pracownicy nie są obecni w ciągach komunikacyjnych wózków widłowych). Europa Systems od lat wdraża systemy z układnicami ładunków częstych, ma też na koncie pierwsze wdrożenie z układnicą paletową dla jednego z czołowych producentów w branży spożywczej (FMCG). W zależności od stopnia skomplikowania opracowanie koncepcji konkretnego rozwiązania może potrwać od 4 tygodni do 2 miesięcy, a wdrożenie (produkcja, instalacja i uruchomienie) nawet rok.

Europa Systems, integrator systemów, producent i dostawca rozwiązań do automatyzacji magazynów oraz logistyki produkcji,należy do liderów w technologii transportu palet. Od ponad ćwierć wieku wiodące firmy z różnych branż stosują systemy do handlingu palet – automatycznego składowania i wydawania palet (ASRS), automatycznego rozładunku i załadunku naczep (ATLS) – dostarczone przez Europa Systems. Automatyzacja procesów związanych z obsługą palet oznacza dla nich wymierne korzyści biznesowe.

Poprzedni post

Następny post

Skip to content